Skip to main content
JavításKarbantartásSimathermSimatoolWeicon

Leállás után így végezd el a gyári karbantartást – profi tippek újraindításhoz

A leállás utáni karbantartás, majd az újraindítás előtti és közbeni karbantartás létfontosságú ahhoz, hogy a gyártósorok zökkenőmentesen átvészeljék a nyári leállás időszakát.

Cikkünkben bemutatjuk, milyen kritikus lépéseket ne hagyj ki karbantartóként akár öreg róka vagy és kisujjadban van minden, akár lelkes újonc a gyártósoron, ha nem 3 hetes állásidővel kezdenéd a szezont.

A leállás hatása a gépekre – láthatatlan károk nyomában

Nyár végén nemcsak a szabadságolásoknak, hanem a gyári leállásoknak is vége szakad, és a karbantartás újra reflektorfénybe kerül. Az a pár nap vagy hét, amikor a gépek álltak, nem telt eseménytelenül – csak éppen láthatatlanul dolgozott a fizika és a kémia. A csapágyakban megülhetett a kondenzvíz, a kenőanyag elválhatott, a tömítések deformálódtak, a szíjak és láncok megnyúltak vagy éppen megfeszültek a hőmérséklet-ingadozástól. A gépek nem szeretik a mozdulatlanságot, főleg nem nyáron, amikor a pára, a por és a hő együttese csendben koptatja az álló alkatrészeket.

A karbantartás alaplépései leállás után

1. Csapágyak állapotfelmérése: nem elég csak ránézni

A leállás utáni karbantartás nem adminisztratív szükségszerűség, hanem az egyik legkritikusabb lépés a termelés zavartalan folytatásához. A tapasztalt karbantartó már messziről meghallja, ha valami nem stimmel egy tengellyel, de az ördög ilyenkor a részletekben lakozik. A csapágyakat nem elég szemrevételezni: kézzel meg kell forgatni, figyelni a legkisebb szorulást, kattogást. Ha van rá mód, egy sztetoszkóp vagy hőkamerás vizsgálat is segíthet felfedni a problémákat még azelőtt, hogy azok termeléskieséssé válnának.

2. A helyes zsírzás – se túl sok, se túl kevés

A zsírzás külön műfaj. A leállás után sok fiatalabb karbantartó hajlamos “ránézésre” kenni, de ilyenkor érdemes alaposan kitisztítani a kenőcsatornákat, és nem túltolni a zsírmennyiséget. A túlkenés ugyanis éppúgy tönkretehet egy csapágyat, mint ha szárazon futna.

3. Hajtások, láncok, szíjak – amit mozgás előtt ellenőrizni kell

A hajtásrendszereket – ékszíjakat, láncokat – nemcsak a feszesség, hanem a repedések, mikrorepedések szempontjából is illik átvizsgálni, különösen, ha a gép nedves, párás környezetben állt.

4. Villamos rendszerek: por, kontakt, feszültség

A villamos oldalon a vezérlőszekrények belseje sokszor porosabb, mint a gépház mögötti sarok. A leállás után érdemes a csatlakozásokat kontakt spray-vel áttisztítani, és megmérni a feszültségstabilitást a főbb pontokon – főleg, ha frekvenciaváltós rendszerről van szó.

5. Sűrített levegő – a csendes veszteségforrás

A sűrítettlevegő-hálózatban ilyenkor jönnek elő a mikrorepedések, apró szivárgások, amiket szappanos vízzel vagy ultrahangos keresővel érdemes levadászni, mielőtt észrevétlenül elszökik a teljesítmény.

6. Raktári tartalékok karbantartása – az öregszik, ami áll

Sokan elfeledkeznek a tartalékalkatrészekről is. A raktárban pihenő csapágy, szimering vagy szíj is öregszik: ha párás volt a helyiség, lehet, hogy a szimeringek megkeményedtek, a kenőzsír összeállt, a csapágyak felülete pedig mikrorozsdás lett. Mielőtt beépítésre kerülne bármi, ami nem frissen jött be, érdemes szemügyre venni – nem egy gép esett már ki olyan “új” alkatrésztől, amit túl sokáig tároltak.

Újraindítás fokozatosan – ne terheld túl a gépeket

Hőmérséklet, kenés, rezgés: a gépek „ébredése”

Az újraindítást sosem szabad teljes terheléssel kezdeni. Az első indításnál hagyni kell, hogy a gép felvegye a hőmérsékletét, az alkatrészek beálljanak, a kenőanyag szétterüljön, a rezgés elérje a normál működési szintet. Ilyenkor jó szolgálatot tehet a hőkamerás felvétel vagy egy gyors rezgésdiagnosztika – főleg, ha baseline mérést akarunk készíteni a jövőbeni összehasonlításokhoz.

Emberi tényezők és szoftveres buktatók

  • Operátorok tapasztalatai: a legjobb hibajelzők

A tapasztalt karbantartók ilyenkor nemcsak a gépre, hanem az operátorra is figyelnek. Ha valaki furcsa zajt hallott még a leállás előtt, vagy érzett valami szokatlan vibrációt, azt érdemes most elővenni. A legjobb hibafelismerések nem mindig műszerrel jönnek, hanem egy jól megfogalmazott: “Figyu, ez nem így szokott zúgni…” típusú megérzéssel kezdődnek.

  • Automatizálás és szenzorok – ha egy frissítés kimarad

Ugyanilyen fontos, hogy ne csak a gépek, hanem a szoftverek is ébredjenek rendben. Az automatizált rendszerek, PLC-k, szenzorhálózatok sokszor frissítést igényelnek, vagy elvesztettek egy beállítást a leállás alatt. Nem egy újraindulás futott már vakvágányra azért, mert a szenzor “nem látta” az érkező terméket, vagy a robotkar pozíciója elcsúszott pár milliméterrel.

  • Vészhelyzeti forgatókönyvek újragyakorlása

A legprofibb üzemekben ilyenkor még egy rövid vészhelyzeti gyakorlat is belefér – ha máshogy nem, szóban végigvéve, ki mit csinál, ha valami füstöl, megakad vagy nem úgy viselkedik, mint kéne. Ez főként az újonnan belépő kollégák számára hasznos, de a rutinosabbak is meglepődnek néha, ha előkerül egy elfeledett leállítógomb.

A dokumentáció szerepe a jövő hibamegelőzésében

Végül, de nem utolsó sorban: mindent dokumentáljunk. Nem adminisztrációs mániából, hanem azért, hogy jövőre már ne ugyanazokat a hibákat kövessük el. Ha most látjuk, hogy egy adott csapágy mindig problémás a leállás után, lehet, hogy más típust vagy más kenőanyagot kellene használni. Ha egy adott hajtás minden évben megnyúlik, lehet, hogy az egész méretezést újra kell gondolni. A dokumentáció nem a papíroknak szól – hanem a következő sikeres újraindításnak.

A leállás utáni karbantartás, mint stratégia – ne csak kötelezettség legyen

Egy biztos: a nyári leállás utáni időszak nemcsak kockázat, hanem lehetőség is. Lehetőség arra, hogy megerősítsük a rendszereinket, és olyan hibákat előzzünk meg, amik élesben már súlyos milliókba kerülhetnek. Ha mindezt egy kicsit rendszerben, odafigyelve, egymást segítve végezzük, akkor nemcsak a gépek, hanem mi magunk is simábban indulunk újra – minden évben. A karbantartás nemcsak szükséges, hanem stratégiai lépés is – különösen a leállások után, amikor minden részlet számít.

Hogyan végezd el a nyári leállást követő gyári karbantartást?
Íme, a 15 lépéses lista, ahogy ígértük:

✅ Csapágyak kézi forgatása, zajok és szorulás ellenőrzése
✅ Sztetoszkópos vagy hőkamerás csapágydiagnosztika (ha elérhető)
✅ Kenőcsatornák tisztítása, helyes mennyiségű zsírzás
✅ Hajtások (szíjak, láncok) vizuális ellenőrzése, feszesség és repedések keresése
✅ Vezérlőszekrények portalanítása, kontaktfelületek tisztítása
✅ Feszültségstabilitás mérése frekvenciaváltós rendszereknél
✅ Sűrítettlevegő-hálózat ellenőrzése szivárgásra
✅ Raktári csapágyak, szimeringek állapotának vizsgálata beépítés előtt
✅ Gép újraindítása fokozatosan, teljes terhelés nélkül
✅ Hőkamerás vagy rezgésdiagnosztikai mérés a kezdeti időszakban
✅ Operátorokkal egyeztetés: volt-e szokatlan zaj vagy rezgés korábban
✅ Automatizált rendszerek, szenzorok, PLC-k ellenőrzése, frissítések keresése
✅ Vészhelyzeti eljárások ismétlése, új dolgozók betanítása
✅ Minden karbantartási lépés dokumentálása
✅ Következő karbantartási ciklus előkészítése

A csapágyak ki- és beszereléséhez, valamint karbantartásához minden szükséges eszközt megtalálsz shop.simatec.hu webáruházunkban.

Az esetleges javításokhoz, tisztításhoz, pedig a csapagy.hu lesz a számodra megfelelő.

Kérdés esetén keresd szakártő kollégáinkat bizalommal!