Csapágyhibák, melyek elkerülhetők lettek volna. Nézzük a témát egy karbantartó szemszögéből…
Ha már valaha is görnyedtél olajban tocsogó géptest felett egy háromműszakos hét vége felé, akkor tudod: a csapágy nem játék. A kis vacak, nagy bajt csinál. Aztán meg jön a kérdés: „Ez meg mi a búbánattól ment tönkre megint?”
Legtöbbször attól, hogy már megint úgy rakták be, mintha gumicukor lenne, nem precíziós gépelem.
Nézzük, melyek azok a csapágyhibák, amiket nap, mint nap látunk – és mi azok, amiktől még a legtapasztaltabb karbantartó is csak vakarja a fejét.
1. Túlmelegedés – a klasszikus vég
Nem kell atomfizika: ha a csapágy melegszik, akkor vagy túl van szorítva, vagy nem kap elég kenést. Tipikus hiba, ha a belső gyűrűt kalapáccsal püfölik a tengelyre, mintha az csőtoldó lenne. Aztán csodálkozunk, hogy a belső gyűrű mikrorepedéseket kap, a kenőanyag meg kifő belőle, mint a jó húsleves.
Megelőzés: szerelés célszerszámmal pl Simatool és Simatherm, pontos ráhúzás, normális nyomatékkal – nem kell bicepszből húzni.
2. Szennyeződés – a csapágy gyilkosa
Ha olajfoltos ujjal nyúlsz a zsírba, az olyan, mintha a sárba tennéd vissza a steril tűt. Por, rozsda, fémreszelék – mind bejut, mind köszörül. A csapágy tükörsima pályája meg olyan lesz, mintha vakolatot kentél volna bele.
Megelőzés: tiszta környezet, kesztyű, és ne a padlón fújd le kompresszorral a csapágyat, mert akkor már vége is.
3. Rossz illesztés – vagy túl laza, vagy túl szoros
Sokszor csapágy úgy táncol a tengelyen, mintha diszkóba készülne. Máskor meg csak flexszel lehet leszedni, úgy rá van szorítva. A végeredmény ugyanaz: korai halál. Az egyik kopik, a másik reped, de mindkettő kuka.
Megelőzés: mikrométerrel nem spórolunk. Illesztési tábla, ISO szabvány, nem hasraütés. Ez nem gipszkarton, hogy „jó lesz az úgy”.
4. Elektromos károsodás – amikor a villany bújtatja a csapágyhibát
Ez az a hiba, amit sokan nem látnak jönni. Elektromos motor csapágyában mikroív keletkezik, ha nincs szigetelés vagy földelés rendben. Aztán a görgő szépen kiégeti a futópályát, és mehet a csapágy a kukába.
Megelőzés: szigetelt csapágy vagy földelő szénkefe.
5. Helytelen szerelés – a kalapács nem mindenes
Nincs ritka jelenség a gépműhelyekben, hogy a szerelő fogja a belső gyűrűt, ráveri a külső gyűrűre. Így lesz a csapágyból kovácsoltvas.
Megelőzés: csak oda nyomást, ahová kell. Belső gyűrű = tengely, külső gyűrű = ház. Ami közte van, az csak a csapágy lelke, ne bántsd.
6. Atipikus gyilkosok – csapágyhibák, amiket csak a tapasztalt szem vesz észre
- Vibrációs beállás: amikor a gép sokáig áll, de rezgést kap (pl. szállítás közben), a görgők „beleverik” magukat a pályába. Elinduláskor már zúg is.
- Kenőzsír-inverzió: volt olyan gép, ahol túl sok zsírt nyomtak be, aztán amikor melegedett, a zsír kipréselődött – a csapágy meg ott maradt szárazon, mint a fűtött sivatag.
- Hibás utánfeszítés: görgős csapágynál előfeszítették, mint egy kormánycsapágyat, és csodálkoztak, hogy pattog a futás.
A csapágy nem tűri a trehányságot. Aki pontosan, tisztán és szakszerűen szerel, az ritkán cserél. Aki viszont úgy gondolja, hogy a kalapács mindent megold – annak a raktárban mindig lesz utánpótlás.
A Simatherm és Simatool csapágyszerelő szerszámok, eszközök pontosan azért lettek kifejlesztve, hogy a karbantartók életét megkönnyítsék és a nyűgös feladatokat tisztává, precízzé és gyorssá varázsolják.
Szerezd be új karbantartó segédeidet most 20% kedvezménnyel 2025. május 5. és 31. között a készleterejéig!