A lineáris csapágy pontatlan mozgása mindig bosszantó. De képzeld el, hogy felkerül egy vadonatúj profilsín, a csavarok a helyükön, a kocsi pedig szépen kéne, hogy fusson. Aztán megmozdítod… és valami nem stimmel. Akad, megtorpan, néha még egy halk reccsenés is hallatszik. Ilyenkor sokan rögtön gyári hibára gondolnak, pedig a lineáris csapágy pontatlan mozgása az esetek döntő részében nem a sín minősége miatt jelentkezik, hanem valami apró, rejtett feszültség csúszik be a szerelés során.
A lineáris rendszerek a tizedmillimétereket is „megtorolják”. Ha a két sín nincs párhuzamban, ha a váz torzít, vagy a csavarok behúzása húzza el a profilt, a kocsi úgy fog viselkedni, mintha deformált lenne: szakaszos, hullámzó vagy egyszerűen csak „érzed, hogy valami fogja”. Az új rendszereknél ez különösen zavaró, mert nincs látható kopás, nincs kosz, nincs zaj – csak az a finom ellenállás, amit kézzel rögtön észreveszel.
A jó hír, hogy ezek a hibák gyorsan diagnosztizálhatók. Van három olyan pont, amit a tapasztalt karbantartók szinte automatikusan ellenőriznek, mert tízből nyolc esetben itt derül ki, mi torzítja a mozgást.
A 3 leggyakoribb szerelési hiba, amitől az új lineáris csapágy mozgása is pontatlan lesz
1. Párhuzamhiba a két sín között
A két profilsínnek tökéletesen követnie kell egymást. A gond ott kezdődik, amikor a síneket külön-külön húzzák fel a gépvázra, és nincs meg az a mechanikus „irányadó” pont, ami biztosítaná a valódi párhuzamot.
Tipikus jelek:
- a kocsi bizonyos szakaszokon szorul, máshol viszont könnyen fut
- kézzel tolva hullámzó az ellenállás
- a kocsi oldalirányban enyhén megfeszül
- a sínpár melegedhet, noha új a rendszer
2. Feszültség a profilsín alatt (behúzott vagy torz alátámasztás)
A gépváz, a modulház vagy akár egy rosszul megmunkált adapter képes úgy elhúzni a sínt, hogy az kívülről egyenesnek tűnik – a kocsi viszont minden lépésnél érzi a feszültséget.
A feszültség tipikus okai:
- a sín alatti felület nem teljesen sík
- a csavarok túl erősen húzzák „rá” a sínt a felület hibáira
- a váz csavarási merevsége nem elég nagy
- sorja, festékréteg vagy por a felület alatt
3. Túl nagy vagy túl kicsi előfeszítés a lineáris kocsin
A modern lineáris kocsik több előfeszítési fokozattal is elérhetők. A probléma akkor jelentkezik, ha a terhelés vagy a beépítési pontosság nincs összhangban a választott előfeszítéssel. A túl nagy előfeszítés akadozó, szakaszos mozgást okoz, a túl kicsi pedig kotyogást és pontatlanságot.
Mit néz meg elsőként egy karbantartó, ha pontatlan a lineáris csapágy mozgása?
1. Kézi futtatási teszt
Ha a mozgás egyenletes: jó jel. Ha egy ponton megakad: szinte biztos, hogy párhuzam- vagy felületi feszültség-probléma van.
2. Csavarhúzó-teszt
A síncsavarok fél fordulatnyi lazítása sokszor azonnal megmutatja, hogy a sín alatt keletkezett-e feszültség.
3. Vaksín megmozgatása
Ha a kocsi egyetlen sínen simán fut, akkor a probléma a két sín egymáshoz viszonyított helyzetében van.
4. Kenés állapota
Új rendszereknél is előfordulhat, hogy kevés a gyári kenőanyag, vagy szennyeződés került a pályára. Ez tompa, „száraz” futást eredményez.
5. Szennyeződés a pályákon
A sínre rakódott mikrosorja, por, leejtett csavarhúzó nyoma — mind érezhető egy új rendszeren is. A lineáris kocsik érzékenyek: a pályára került apró fémrészecske is tud hullámzó mozgást okozni.
Hogyan lehet gyorsan javítani a lineáris csapágy pontatlan mozgását?
A legtöbb pontatlanság orvosolható anélkül, hogy a rendszert teljesen szét kellene szedni. A jó karbantartók pontosan tudják, hol lehet „hozni” a mozgáson.
-
Csavarok újrahúzása lépcsőzetes módszerrel
Nem szabad a sín elejétől a végéig egy irányban végighúzni a csavarokat.
A helyes ipari gyakorlat:
- középről kifelé,
- lépcsőzetesen,
- kis nyomatékkal előhúzva,
- majd a végső meghúzással rögzíteni.
Ez minimalizálja a sín behúzását.
-
Sínek párhuzamos behúzása távtartóval
A beállító távtartók vagy próbakocsik sokat segítenek a pontos párhuzam beállításában.
-
Felületellenőrzés
Minden felületi egyenetlenséget – sorja, festékperem, por – el kell távolítani, különben a sín a hibát követi.
-
Alap kenés pótlása
Egy megfelelő minőségű, lineáris csapágyakhoz ajánlott zsírral sokszor látványosan javul a futás.
-
Kocsi bejáratása
Több teljes hosszú átfuttatás a pályán segít kisimítani az apró akadást.
Mikor kell újraszerelni a rendszert?
Van az a pont, amikor már nem finombeállítással kell próbálkozni, hanem a teljes rendszert érdemes újraszerelni. A karbantartók az alábbi esetekben mondják ki ezt:
- ha a kocsi kézzel sem mozgatható egyenletesen
- ha a síncsavarok lazítása sem hoz javulást
- ha a sínek között látható elhúzás van
- ha a mozgás zajos vagy rezonál
- ha a gépváz megmunkálása hibás
A lineáris rendszerek nem bonyolultak, csak pontosak. Ha egy új sínrendszer pontatlanul mozog, a hiba szinte mindig valamilyen beépítési feszültségből ered — és nem az alkatrész minőségéből. A jó mozgás legtöbbször azon múlik, hogy mit hagyunk ki a szerelésből: a felület előkészítését, a párhuzam beállítását vagy a helyes csavarsorrendet.
Amennyiben bármilyen kérdésed felmerül lineáris csapágyakkal, vezetésekkel kapcsolatban Lineáris Centerünk kollégái állnak rendelkezésedre. Legyen szó tervezésről, egyedi gyártásról, telepítésről, nálunk mindent megtalálsz.
Tudj meg többet Lineáris Centerünkről >>ITT<<
Standard lineáris alkatrészekért pedig látogass el tematikus lineáris technikai webáruházunkba!

